Australský řetězec chce být inovativním lídrem. Spojil se s Microsoftem i Uberem

Jan Strouhal | 10. 07. 2019
Australský řetězec chce být inovativním lídrem. Spojil se s Microsoftem i Uberem

Maloobchodní gigant Coles se připravuje na retail budoucnosti. Proto začal ve velkém s digitalizací firemních procesů i zákaznické zkušenosti. Kromě navýšení tržeb očekává i miliardové úspory.

Maloobchodní řetězce si čím dál více uvědomují význam nových technologií a začínají oceňovat benefity, které jim přinášejí. Posledním příkladem je australský maloobchodní gigant Coles, který se nově dohodl na spolupráci s Microsoftem, aby byl “připravený na budoucnost”. Chce s jeho pomocí posílit automatizaci, analýzu dat, ale i více zapojit umělou inteligenci a strojové učení, vylepšit personalizaci i svá cloudová řešení.

Coles ovšem není žádným drobečkem. Pod svou značkou provozuje 2450 obchodů, v kterých zaměstnává na 115 tisíc lidí. Ročně generuje tržby v hodnotě 39 miliard australských dolarů, což je v přepočtu 619 miliard korun (pro srovnání např. Škoda Auto měla loni tržby na úrovni 416 miliard korun).

“V našich obchodech i e-shopu čítáme na 21 milionů transakcí týdně. To vše dohromady generuje obrovské množství dat, které umožní optimalizovat byznysové procesy a dodat lepší zážitek zákazníkům,” uvedl u příležitosti oznámení partnerství šéf digitálu Coles Roger Sniezek.

To vše podle něj vyžaduje “moderní cloudové technologie, nové datové platformy a zapojení umělé inteligence i strojového učení”. Zároveň si uvědomuje, že řetězec dosáhl vzhledem ke své velikosti bodu, kdy pro dosažení svého cíle potřebuje silného partnera.

Podle předpokladů by celá digitální transformace měla do roku 2023 přinést úspory ve výši jedné miliardy australských dolarů, tedy necelých 16 miliard korun. Kromě toho si od toho slibuje větší naplnění cílů společenské odpovědnosti a zařazení mezi nejvíce inovativní maloobchodní řetězce na světě, kde se o své slovo hlásí také například americký Walmart. Do segmentu se ale zároveň tlačí technologické firmy, jako je Amazon nebo Alibaba

Coles je nyní v procesu implementace produktů Dynamics 365 a Office 365, které se stanou součástí platformy řetězce nazvané Modern Workplace program. Coles dále od Microsoftu využije cloudovou platformu Azure, která dokáže jednotlivým obchodům poskytovat další služby na míru s využitím umělé inteligence. 

To vše si vyžádalo i školení 100 zaměstnanců Coles, tedy jedné sedminy z celého IT teamu. Coles má například i 35 datových analytiků, kteří sledují a vyhodnocují přes bilion transakcí ročně. 

Podle provozního ředitele řetězce Matta Swindellse se tak otevírají zcela nové možnosti. “Jak využíváme energii v našich lednicích? Jak nakládáme s teplem v našich konvektomatech pro kuřata? Jaký je správný, špatný, tedy idealní čas k prodeji? Operátoři mají jen svůj cit a vycházejí ze zkušeností. Teď můžeme plně využít naše datové analytiky a pokročilé analytické nástroje a vše optimalizovat. I malá zlepšení budou mít velké materiální i obchodní dopady,” dodal. 

Nová řešení ale přinesou nové příležitosti i do onlinové části. Podle průzkumu Coles z roku 2017 přes e-shop nakupovalo 800 tisíc Australanů, loni už jich bylo dokonce pět milionů. Tento přesun domácností z obchodů do online prostředí způsobil, že se provozní náklady zvyšovaly rychleji než tržby. I to byl jeden z důvodů, proč je třeba se zaměřit na digitální transformaci a s její pomocí posílit omnichannel. 

“Z pohledu zákaznického zážitku vidíme opravdu velkou příležitost, jak můžeme zvýšit svou dostupnost a vytvořit celou škálu nabídek na míru pro naše zákazníky,” dodal Swindells.

K tomu všemu australskému maloobchodnímu gigantu pomáhá i jeho věrnostní program FlyBuys, v kterém eviduje 6,6 milionu domácností. Jde o velké množství demografických dat, z kterých se dá lépe zacílit nabídka zboží v jednotlivých obchodech a navýšit tak tržby. 

Firma na své cestě za tím, aby se stala jedním z nejinovativnějších maloobchodních řetězců na světě, nespojila své síly jen s Microsoftem. Nedávno se dohodla se společností Ocado na vytvoření automaticky plnících center v Sydney a Melbourne, které urychlí komplementaci online objednávek. Jedná ale také s německou firmou Witron ohledně vybudování automatizovaných skladů v Brisbane a Sydney, které by měly zefektivnit dodávky zboží do jednotlivých supermarketů. 

A na začátku roku se Coles spojil i s Uber Eats. Ten dokáže vybrané potraviny a polotovary přivézt zákazníkům do 30 minut. 

V tomto u nás maloobchodní řetězce zatím tápou. Na digitální cestu v tomto ohledu najíždějí rychleji nové služby typu Rohlík.cz, které ukazují směr, kam se celý segment posune.