Analytici: Salesforce a Google utratily miliardy dolarů za analýzu dat hlavně kvůli Microsoftu

Jan Strouhal | 14. 06. 2019
Analytici: Salesforce a Google utratily miliardy dolarů za analýzu dat hlavně kvůli Microsoftu

V posledních dvou týdnech investovaly Google a Salesforce dohromady přes 18 miliard dolarů do analýzy big dat. Na světovém trhu, kde dominuje Microsoft, se tak přiostřuje konkurence.

Médii v posledních dnech proběhla zpráva o dvou mohutných akvizicích, které změní konkurenční prostředí v segmentu B2B datové analýzy. Do dění na tomto poli totiž razantně vstoupily americké softwarové firmy Google a Salesforce. Ta první v minulém týdnu ohlásila převzetí amerického startupu Looker za 2,6 miliardy dolarů. Jen několik dní poté přišel Salesforce s akvizicí Tableau Software, která analyzuje firemní big data. Transakce v hodnotě 15,7 miliardy dolarů byla vůbec nejvyšší akvizicí Salesforcu. 

Obě firmy za to ale získají silnější konkurenční postavení proti současné jedničce ve firemní datové analytice - Microsoftu.

15,7 mld. USD

Za tuto částku koupila americká obchodní platforma Salesforce startup Tableau Software, který jí má pomoci usadit se v segmentu analýzy dat.

Malí proti obrovi

Díky těmto akvizicím obě firmy posílí svou pozici v nabídce softwaru pro byznysovou analytiku, který přes cloud nabízí svým klientům a kde jsou data velkým buzzwordem. Salesforce i Google zde zatím pokulhávají za svým potenciálem.

“Oba tyto obchody opravdu posilují strategický význam dat,” uvedl k tomu šéf společnosti Talend Mike Tuchen, který firmám pomáhá s integrací dat napříč cloudovými platformami. “Každá firma si čím dál více uvědomuje sílu dat, která zásadně transformují jejich podnikání,” dodal.

Podle něj však proběhlé akvizice představují první vlnu konsolidací firem, které z pohledu datové analytiky spadají do mladší, tedy druhé generace. Tak například IBM v roce 2007 koupil Cognos, Oracle zase Hyperion a SAP investoval d Business Objects. Jejich produkty jsou ale už zastaralejší. Klienti navíc prochází přirozeným inovačním cyklem, při kterém upgradují své technologie, a zároveň dnes vidí velký význam cloudu. Jak ale upozorňují analytici, nejpádnějším důvodem současných dealů firem “druhé generace” je současná silná pozice Microsoftu v tomto segmentu. 

“Microsoft přiostřil hru,” uvedla Maribel Lopezová, hlavní analytička firmy Lopez research. “Konkurenčním tlakem - zejména pro Salesforce a Tableau - je skutečnost, že Microsoft dnes má daleko lepší pověst, než tomu bylo v minulosti,” vysvětluje.

Podle nedávného výzkumu Gartner Research je Microsoft stabilním lídrem na poli BI (business-intelligence) platform. Ovšem s opatrným varováním, že americký gigant nabízí pouze svůj software na cloudové platformě Azure. A Tableau se v hodnocení drží u Microsoftu.

Salesforce ohledně Tableau doufá, že umožní integrovat byznysové analytické nástroje napříč různými cloudovými platformami, kde se navíc nachází údaje o mnoha produktech z řady odvětví. Salesforcu by akvizice měla pomoci tato data lépe propojit a pracovat s nimi. A s dalším analytickým softwarem, který budou jeho cloudově orientovaní zákazníci využívat, se Salesforce dostane k čím dál většímu množství datových zdrojů. Například z oblasti řízení vztahu se zákazníky (CRM) či obchodu a marketingu.

“Věřím, že to vše je kvůli Microsoftu,” přidává se Sudheesh Nair, šéf společnosti ThoughtSpot. Ta je podle Gartneru jednou z nejrychleji rostoucích analytických firem světa. “Mají Power BI, Office 365, to vše kompletně na jedné hromadě. A s tím vším dělají dobrou práci v upsellingu na Azure,” dodal. Podle Naira se také dá očekávat, že na trhu dojde v blízké době k dalším podobným akvizicím. S tím souhlasí i Lopezová, podle které je na trhu celá řada malých analytických firem, které jsou pouhými ostrůvky v oceánu. 

Analytik Forrester Research Boris Evelson označuje trh s BI nástroji za velmi zralý a s rychle se komodizujícími nástroji. “Pouze velcí hráči, jako jsou Microsoft, Google, Salesforce a tak dále, mohou v tomto prostředí konkurovat cenou. Je to o tom, jaké slevy tyto firmy dokážou svým největším klientům poskytnout při zachování své ziskovosti,” popsal důvody, proč se Salesforcu i Google vyplatí být na tomto poli větší.

Salesforce nyní v každém případě musí dokázat investorům, že je jeho historicky největší akvizice opodstatněná a že kromě růstu příjmů přinese i kýženou přidanou hodnotu. S konkurenčními tlaky od Microsoftu a Googlu to ale nebude mít jednoduché.