Adam Zvada (Fuzee): Chytrý plánovač tras dokáže ušetřit až pětinu času cestování po městě

Jan Strouhal | 21. 08. 2019
Adam Zvada (Fuzee): Chytrý plánovač tras dokáže ušetřit až pětinu času cestování po městě

Zejména v Praze se v posledním roce objevilo mnoho bikesharingových i carsharingových služeb, které usnadňují cestování Pražanů po městě. I proto vznikla česká aplikace Fuzee. Ta díky optimální kombinaci využití podobných služeb a MHD každému z nás zkracuje čas přepravy. Vizí je stát se agregátorem mobility.

Je to zhruba měsíc, kdy primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib v rozhovoru pro Digibiz.cz otevřel téma potřeby vytvoření multimodální navigační aplikace, do které by se měla transformovat současná PID Lítačka, tedy karta sloužící pro platbu služeb městské hromadné dopravy.

A i když Zdeněk Hřib hovořil o vytvoření vlastní aplikace, v útrobách Českého vysokého učení technického (ČVÚT) v Praze už před rokem jedna taková začala vznikat. Jejím otcem je šestadvacetiletý Adam Zvada, který se právě chystá na poslední ročník oboru strojového učení na tamní Fakultě informačních technologií.

“Už dlouhou dobu jsem fanouškem sdílených kol Rekol, mikromobilita mi přišla zajímavá ještě než přišly sdílené elektrokoloběžky,” poodhaluje Adam motivaci, proč se rozhodl se svými kolegy vytvořit aplikaci Fuzee. Ta má lidem usnadnit a hlavně urychlit cestování po městě díky optimální kombinaci různých dopravních prostředků. V současnosti jde o MHD, růžová kola Rekola, elektrokola Freebike a elektrokoloběžky Lime.

Zakladatel Fuzee Adam Zvada.

“Každý den si stahujeme jízdní řády a nahráváme je do našeho cloudu s potřebným algoritmem. Navíc ukládáme také pozice kol od Rekola a Freebike, které si ukládáme do naší databáze. A poté už hledáme kombinaci nejkratších cest,” vysvětluje Adam Zvada.

"Z dat víme, že s naším plánovačem teď lidé při cestování po městě ušetří v průměru až 20 procent času."

 

“Ze statistik vidíme, že je vždy rychlejší jet na kole či elektrokole než městskou hromadnou dopravou. Nevím, jestli to platí pro ostatní města, ale v Praze jde o 80 až 90 procent případů,” říká Adam Zvada a hned dále vypočítává: “Z dat víme, že s naším plánovačem teď lidé při cestování po městě ušetří v průměru až 20 procent času.”

Na druhou stranu ale přiznává, že za dobu více než ročního fungování ze statistik zjistili, že lidé dopravu kombinují neradi. Optimálně by využili jen jeden druh dopravy, který by je dovezl z bodu A do bodu B. “Pokud ale ušetříte přes 20 procent času, ochota ke kombinaci už smysl dává,” vysvětluje Adam.

TIP: Petr Koutný (BSC): Vysoká ziskovost bank v Česku je brzdou jejich inovací

Fuzee o sobě dalo poprvé vědět na loňském Smart Mobility Hackatonu. Od té doby neustále zdokonaluje své algoritmy. Soustředí se zatím především na vývoj a marketing nechává tak trochu stranou. I proto o české aplikaci, která je dostupná na iOS i Androidu, zatím mnoho lidí neví. Využívá ji 400 až 500 aktivních uživatelů měsíčně.

Navigační aplikace Fuzee.

Rozmach navigačních aplikací

S bomem sdílené mobility v české metropoli jde ruku v ruce i boom multimodálních navigačních aplikací, které kombinují a propojují jednotlivé sdílené služby s MHD a dalšími způsoby dopravy. Svou vlastní podobnu aplikaci plánuje vytvořit samotné Hlavní město Praha, resp. její Operátor ICT. Svou navigační aplikaci už představila i mladoboleslavská Škoda AUTO, resp. její inovační laboratoř Digilab. Aplikace s názvem Citymove v sobě aktuálně propojuje bikesharing v podobě elektrokol Freebike, taxi v podobě Liftaga, pražskou městskou hromadnou dopravu a jednoduše přes ní zaplatíte i parkování na placených zónách.

Nižší čísla v současné době představují jistou bariéru při navazování spolupráce s dalšími sdílenými službami, jejichž autoři by rádi alespoň o jeden řád více uživatelů. A Fuzee chce do budoucna svou nabídku rozšířit i o další typy sdílené dopravy, jako jsou carsharingové služby nebo mobilní taxi platformy, jako je Liftago nebo Uber.

“Chtěli bychom se stát agregátorem sdílené mobility. To znamená, že v  ideálním případě by kromě plánování tras šlo i půjčit kolo či koloběžku různých sdílených služeb. To je naše hlavní vize - stačí jeden účet, přes který si budete moci půjčit vše,” nastiňuje budoucí směřování Fuzee.

V budoucnu by pak byl rád, kdyby Fuzee dokázala nabídnout i subscription model. Uživatel by tím nemusel platit za každou výpůjčku zvlášť, stačilo by jednou za měsíc dobít kredit. 

“Kdyby se vytvořil subscription model, tak lidé začnou jezdit více, což je něco, co každá firma bude chtít. Lidé totiž nebudou muset platit za každé vypůjčení a pokaždé tak nad cenou přemýšlet. Bude pro ně jednodušší si jednou za měsíc dobít kredit,” věří Zvada s tím, že pak by bylo možné nabízet i zvýhodněné balíčky pro různé skupiny uživatelů, jako jsou například studenti nebo pracující, u kterých jsou odlišné zvyklosti cestování po městě. Inspiraci v tomto čerpá zejména z Finska. 

Pro plánování optimálních tras v kombinaci s využitím různých dopravních prostředků se nesmí zapomínat ani na osobní dopravu. I nad ní Adam bádá, když si jako diplomovou práci, kterou bude v nadcházejícím akademickém roce obhajovat, vybral projekt pro sledování a analyzování hustoty dopravy pomocí dopravních kamer.

“Když budeme tato data sbírat, tak po určité časové řadě dokážeme vytvořit pravděpodobnostní model potenciální tvorby dopravních zácp a podobně. Díky kamerám v reálném čase vidíme, kolik aut je v danou dobu například na magistrále. A díky algoritmům umíme předpovídat tvorbu zácp. Samozřejmě tím také dokážeme optimalizovat městskou mobilitu,” vysvětluje Adam Zvada svůj další projekt, který jde ruku v ruce s koncepcí opravdu chytrého města.

A na úplný závěr se Adam netají ani tím, že by samotné Fuzee rád rozšířil i do dalších měst. Například do Brna, ze zahraničí jej pak nejvíce láká Berlín, který je pro něj mekkou sdílené mobility.