5 příkladů, jak internet věcí mění svět logistiky

Ivana Karhanová | 13. 04. 2019
5 příkladů, jak internet věcí mění svět logistiky

Jedním z prvních oborů, který začal využívat internet věcí (IoT), byla logistika. Reálnými příklady nasazení IoT včetně vedlejších pozitivních efektů se mohou inspirovat i další obory.

Příklady nasazení a využití čidel v kamionové přepravě jsou zpravidla známé. Díky nim přepravní firmy ví, kde se jejich kamiony nachází, jestli stihnout dorazit do cíle včas, které silnice potřebují opravit nebo jaké je na cestě počasí. 

Pět následujících příkladů vám ukáže, jak lze efektivně využít internet věcí.

Trh ve skutečnosti řídí zákazník

Díky rostoucímu podílu online objednávek čelí přepravní společnosti jako je UPS nebo FEdEx během svátků velkému nárůstu objemu zakázek. Zákazníci, kteří přicházejí prostřednictvím e-commerce, očekávají rychlé uspokojení svých potřeb a jediný způsob, jak mohou přepravní firmy zabezpečit včasné a spolehlivé doručení objednávek, je využití mobilních technologií. Aplikace využívající GPS souřadnice sledují jednotlivé zásilky, jejich stav při přepravě, sbírají informace o jednotlivých přepravních trasách, a díky nim lze také relativně snadno trasy upravovat.

Bez IoT čidel a dat monitorující přepravu v reálném čase nelze v dnešní konkurenci přežít. 

Zákazníci preferují self-service

Firmy by měly zvážit, zda nezřídit pro zákazníky samoobslužnou zónu. Nedávný průzkum podle Suneila Sastariho, ředitele produktového managementu ve společnosti SOTI, která se zabývá IoT a mobilními řešeními, ukázal, že 73 procent zákazníků preferuje samoobslužné zóny. S novými způsoby přepravy hodlá pracovat 64 procent z nich. “Přepravní společnosti musí v tomto prostředí snižovat náklady a zároveň zvyšovat efektivitu a spolehlivost,” uvedl Sastari. 

Například při přepravě rychle se kazícího zboží se stává nezbytnou kombinace IoT čidel, které sledují podmínky pro přepravu takového zboží, zároveň s kvalitou přepravovaného zboží. Jen tak lze při přepravě dosáhnout úrovně služeb, kterou zákazníci očekávají. 

Transparentní provoz pro všechny

Firmy, které pracují s informačními sily, jen výhradně vertikálně předávanými informacemi, nemohou v prostředí rychle se měnících firemních procesů přežít. Informační sila je třeba zbořit a zajistit, aby každý pracoval s totožnými informacemi. Dění ve firmě a důležité události je třeba vždy doručit všem, kteří o nich mají vědět. 

Nástrojem, který může pomoci, je i internet věcí. Pokud například řidič zůstane v rozbitém kamionu uprostřed noci v cizí zemi, daleko od nejbližších obydlí, může mu někdo na centrále zajistit včas pomoc. Pokud hrozí, že se zásilka zboží zkazí, senzory mohou toto riziko signalizovat a dispečer může nechat dopravit zboží do nejbližší prodejny. Nic z toho by se v době “předsenzorové” nedalo tímto způsobem řešit. 

“Jen díky senzorům můžete včas detekovat, že řidič za volantem usíná, nebo vozidlo potřebuje před cestou provést opravu, aby nešlo ke kritickému scénáři. 

Nová nařízení a bezpečnostní standardy jsou příležitostmi

Občas může být obtížné plnit všechny normy a bezpečnostní nařízení, která regulátoři po firmách požadují. I zde se ukazuje, že mohou přinést nečekané benefity

“Před lety jsme byly svědky zpřísňování bezpečnostních opatření pro řidiče. Výsledkem byla instalace bezdrátových senzorů, které měřily, jak dlouho řidič v kuse řídí,” uvádí příklad Sastari. 

Ačkoliv firmy reptaly, v čase přišly na způsob, jak z dat, která tyto systémy poskytují, vytěžit maximum. Nyní tak například ví, který řidič jezdí s jakou spotřebou, jakým stylem řídí a kde se nachází. 

Data z IoT zařízení a jejich analytika nesmí zahltit firemní systémy

Názor, že tzv. legacy systémy, tedy softwarové systémy, které ve firmách často vykonávají klíčové operace, nicméně nejsou schopny pracovat s novými formáty a objemy dat, je třeba draze nahradit. Nemusí to být pravda. Většinou lze přes API přimět systémy, aby spolu komunikovaly a spolupracovaly. To firmám umožní vyvíjet se podle potřeb trhu a v souladu se získanými daty, přitom se však mohou stále spoléhat na svoje prověřené a klíčové legacy systémy.

 

Zdroj: Techrepublic