3 výhody, které big data přináší aerolinkám + 5 konkrétních příkladů, jak je využívají

Jan Strouhal | 27. 06. 2019
3 výhody, které big data přináší aerolinkám + 5 konkrétních příkladů, jak je využívají

Big data mění ekonomiku. Platí to i v případě aerolinek, mezi kterými se objevuje čím dál více praktických příkladů využívání velkých dat. Ty ukazují, že celé odvětví ze současné digitalizace jen těží.

Zprvu je třeba říci, že analýza velkého množství dat není v leteckém sektoru žádnou novinkou. Například výrobci letadel používají senzory pro sledování chování a stavu motorů a dalších částí letadla už několik desítek let. To přináší nejen vyšší bezpečnost, ale  také nižší náklady v podobě optimalizace spotřeby leteckého paliva či eliminace náhlých poruch.

Není žádným tajemstvím, že Boeing 737 během jediného letu vygeneruje mnoho terabytů dat. A když k tomu přičtete data o počasí, zákaznících, letenkách nebo z komunikace s letištěm, jde o moře dat, v kterých se z pohledu business intelligence nachází velké bohatství.

Bohužel mnoho aerolinek z nich stále nedokáže čerpat výhody. Které to jsou? Tak zprvu jde o to, že správnou analýzou velkých dat mohou získat náskok před konkurentem. I malé aerolinky mohou správně reagovat na přání zákazníků.

Ty mohou snáze lépe pochopit z obrovského množství dat, které získají například z rezervace letenky, check-inu nebo chování zákazníka na palubě. S oblíbenými a hojně využívanými zákaznickými kluby generuje letectví větší množství dat než kterékoliv jiné odvětví. 

A aerolinky díky tomu získají:

Chytrou údržbu
Velká data aerolinkám pomáhají lépe se starat o letecký park. Když se pozastavíme u karosenu, jehož spotřeba tvoří až 17 procent z celkových nákladů na let, pak optimalizace spotřeby v závislosti na různých parametrech přináší roční úspory v milionech dolarů. Například Southwest Airlines sbírá data ze senzorů v letadle, které měří rychlost větru, teplotu či hmotnost letadla. Vše následně porovnává s aktuální spotřebou a poté ji optimalizuje. 

Boeing má zase tzv. Airplane Health Management System, jehož prostřednictvím denně zpracovává miliony dat ze svých zhruba 4 tisíc strojů po celém světě. Americkému výrobci letadel to umožní lépe plánovat opravy strojů a předcházející logistiku materiálu, což podle jeho samotných odhadů ušetří až 300 tisíc dolarů ročně na nákladech souvisejících se zpožděnými opravami.

Bezpečnější lety
Zaznamenáváním a analýzou dat o jakýchkoli incidentech během letu zvyšuje bezpečnost napříč celým odvětvím. Evropská agentura pro bezpečnost letectví nedávno spustila program Data4Safety, který shromažďuje a analyzuje data z provozu letadel, stejně tak z leteckých věží i meteorologických stanic, a v případě potřeby je schopna upozornit na jakékoliv riziko v letovém provozu. Program se snaží eliminovat slabé části složitého systému leteckého provozu. 

Lepší servis
Analýzou velkých dat mohou aerolinky lépe pochopit přání a touhy svých zákazníků. Už pouhou analýzou historie jejich objednávek či nákupů mohou vytvořit modely chování a nabídnout jim co nejvíce personalizovanou nabídku. Jednoduchý a chytrý přístup nejen zvýší zákaznický zážitek - a tím i pravděpodobnost, že se cestující vrátí - ale otevírá i možnosti pro nové příjmy z upsellingu, jako jsou poplatky za zavazadla či prodej dalšího občerstvení na palubě. 

A jak na to jdou světové aerolinky?

United Airlines - podpora zákaznické loajality
Nabídky šité na míru vždy zaujmou zákazníka, a tím zvyšují i jeho loajalitu. Jak už bylo zmíněno, aerolinky disponují obrovským množstvím dat, z kterých se mohou učit.

Americké aerolinky United Airlines jen z dat o rezervaci letenky dokážou zákazníka roztřídit do jednoho ze 150 předem vytvořených zákaznických profilů. Podle toho mu pak jsou schopny generovat nabídky na míru. Tento systém podle samotných aerolinek zvýšil celoroční příjmy o 15 procent.

British Airways - jak poznat své zákazníky
Britské aerolinie používají umělou inteligenci v rámci své funkcionality Know Me, která nabízí personalizované výsledky vyhledávání pro své klienty. Z průzkumů totiž ví, že jejich zákazníci jsou časově zaneprázdnění profesionálové, kteří ocení rychlé a stručné výsledky. Funkcionalita Know Me využívá hlubokou analýzu dat a podle firmy je na ní jen pozitivní feedback.

easyJet - cenotvorba pomocí umělé inteligence
Mnoho aerolinek jde i dále, než je jen samotný sběr dat. Ten se stává základem pro analýzu nákupního chování, umělá inteligence se pak postará o návazné kroky vedoucí k vyšším ziskům. Když například vidí, že se zvedá poptávka po některých letech, dokáže okamžitě upravit ceny.

Pozná také, jak moc jsou zákazníci citliví na změnu ceny, a díky tomu stanoví limity tzv. dynamického pricingu pro každý let. Toho využívají například nízkonákladové aerolinky easyJet, kde cenotvorbu pro každé sedadlo obstarávají algoritmy umělé inteligence.

Ta navíc dokáže podle analýzy historických dat určit poptávku až na rok dopředu. Pomáhá také při plánování nových tras či při posilování, nebo naopak omezování těch stávajících. 

Southwest Airlines - zvyšování bezpečnosti
Jak už bylo také řečeno, během samotného letu vzniká mnoho terabytů dat. Jde o záznamy pilotů, upozornění na nebezpečí, geolokaci letadel nebo komunikaci s letovými dispečery. 

Americké Southwest Airlines se spojily s vesmírnou agenturou NASA s cílem neustále zlepšovat bezpečnost letového provozu. S pomocí inteligentního algoritmu vytvořily automatický systém, který monitoruje všechna dostupná data a označuje anomálie, které mohou vést k incidentům.

Delta Airlines - ztráta zavazadel minulostí
Americké aerolinie Delta Airlines vyvinuly vlastní aplikaci, která umožňuje jejím zákazníkům sledovat jejich zavazadla skrz chytré telefony. Koncept je jednoduchý - aplikace běží na téměř stejných základech, jaké využívá samotný personál letiště, který o zavazadlech a nakládání s nimi musí mít dokonalý přehled. O oblíbenosti aplikace svědčí i to, že si ji dodnes stáhlo už 11 milionů zákazníků.