Big Mac s porcí big dat. McDonald´s jde do AI a firmy by jej měly následovat
Americký fastfoodový řetězec chce oživit prodeje díky umělé inteligenci. Investoval do ní stovky milionů dolarů, teď čeká výsledky.
Na pojídání burgerů není nic digitálního. To ale neznamená, že zážitek z objednávky, obdržení – stejně jako další opakované návštěvy oblíbeného fastfoodu – nemohou být umocněny právě digitálními technologiemi.“ O zlepšení tohoto zážitku se bude pokoušet americký řetězec McDonald´s, který koupil za odhadovaných 300 milionů dolarů izraelskou firmu Dynamic Yield. Ta se pohybuje na poli umělé inteligence a McDonaldu má pomoci k vyšším tržbám.
Jak? Umělá inteligence postupně propojí data ze všech provozoven a začne s nimi pracovat. Během tohoto roku dojde v 1000 provozovnách k zapracování AI algoritmů do jejich digitálních tabulí v tzv. “drive-thru”, což je obdoba McDrive u nás v Česku. Tabule pak budou moci nabízet co nejvíce personalizované nabídky. A nejen dle stavu počasí a aktuálního sortimentu v dané provozovně, ale také podle historie objednávek zákazníka. V praxi to bude vypadat tak, že když si zákazník objedná, automaticky mu bude nabízen i další produkt. Horký nápoj v zimě nebo zmrzlina v létě? Jen tato inovace přinesla v Kanadě navýšení prodejů o 3 až 5 %.
Přínosy digitální transformace v retailu
Marže v celém restauračním odvětví se pohybují mezi 6 a 9 %, digitální transformace je podle odhadů může zvednout na 15 až 20 %.
Komunikace mezi fastfoodem a zákazníkem má probíhat i pomocí mobilní aplikace. McDonald´s si od technologií slibuje i lepší podmínky pro rozvoj delivery služeb, ve kterých dodnes pokulhává.
“Technologie jsou klíčovým prvkem našeho budoucího růstu,” uvedl k tomu šéf řetězce Steve Easterbrook.
Ví, o čem mluví. Až 90 % provozoven McDonald´s ve světě funguje jako franšíza. Pokud se takový objem dat začne nejen shromažďovat, ale i analyzovat, provozovny se od sebe vzájemně budou moci učit. Zákazníka totiž nezajímá systém provozu jednotlivých restaurací. I v Brně bude chtít stejně dobrý cheeseburger jako v Praze (nebo naopak), pravděpodobně se stejnou porcí hranolek a svým oblíbeným nápojem. A Easterbrook si je dobře vědom toho, že v řetězci se po celém světě každou sekundu prodá 75 hamburgerů. To je 6,8 milionu hamburgerů dennodenně. A přesně tolik zákaznických zážitků denně se dá zlepšit. Právě takto je o tom v rámci nastupujících digitálních technologií potřeba přemýšlet, což mají právě big data v tandemu s umělou inteligencí zlepšit.
V retailu totiž existuje stále velký potenciál. Marže v celém restauračním odvětví se pohybují typicky mezi 6 a 9 %, digitální transformace je podle odhadů může zvednout na 15 až 20 %, tedy zhruba trojnásobně. Až 60 % velkých maloobchodních firem přitom přiznává, že potenciál digitální transformace využívá zhruba ze 40 %. A to jen kvůli tomu, že nedostatečně pracuje s daty. McDonald´s nyní udělal první krok k tomu, aby byl prozákaznicky a znalostně orientovanou firmou a zároveň se tak připravil na digitální budoucnost retailu a možná se stal v jistém slova smyslu i leaderem změny.
Krok McDonald´s je totiž předzvěstí toho, že umělou inteligenci čeká boom i v tak tradičním odvětví, jako jsou restaurační zařízení, kde se po více než 70 let nic nezměnilo. Katalyzátorem změn se nyní stane digitální transformace. A firmy by ji na cestě k vyšším ziskům neměly přehlížet, ale naopak by se měly připravit na budoucnost, kde prim budou hrát data.