Aktuality

23. 09. 2019, 14:47 - Globální firmy investují do vzdělávání zaměstnanců 40 tisíc Kč ročně. V České republice je to zlomek této částky, uvedla dnes asociace ABSL ve své tiskové zprávě. Dále uvádí, že dle studie Budoucnost práce Světového ekonomického fóra bude v horizontu následujících dvou let potřeba dovzdělat či rekvalifikovat dokonce 54 % dnešních zaměstnanců.
20. 09. 2019, 12:14 - Čtyři z deseti počítačů řídících automatické systémy chytrých budov byly v prvním pololetí tohoto roku vystaveny nějakému druhu kybernetického útoku, vyplývá ze statistik společnosti Kaspersky. Studie uvádí, že ne vždy byly útoky záměrně zacílené na tyto systémy, ty se ale i přesto často stávají cílem různých generických hrozeb. Pokud se podíváme na země s nejvyšším podílem napadených počítačů chytrých budov, byla na prvním místě Itálie s 48,5 %. Těsně ji následovalo Španělsko s 47,6 %, Velká Británie (44, 4, %), Česká republika (42,1 %) a Rumunsko (41,7 %).
Největší část těchto hrozeb – 26 % pokusů o infekci – pochází z online prostředí. Přenosná média jako jsou USB flash disky, externí pevné disky a podobná zařízení, byla odpovědná za 10 % incidentů. Dalších 10 % hrozeb pocházelo z nakažených odkazů a příloh zaslaných e-mailem. 1,5 % počítačů řídících chytré budovy bylo napadeno zdroji pocházejícími ze sítě dané organizace (například ze sdílených souborů).
19. 09. 2019, 12:16 - Slova jako machine learning skloňují firmy častěji než umělou inteligenci. Veřejně obchodované společnosti podle serveru cbinsights.com při konferenčních hovorech s akcionáři, investory a médii, které se konají při oznamování hospodářských výsledků, častěji používají spojení machine learning, tedy strojové učení, než obecnější termín umělá inteligence.
18. 09. 2019, 14:31 - Německá vláda dnes schválila komplexní blockchainovou strategii, ve které slíbila, že bude bojovat proti snaze firem zavádět paralelní měny. Rozhodnutí německé vlády je dalším signálem, že plány provozovatele sociální sítě Facebook na zřízení vlastní měny libra v Evropě narazí na obtížné regulační překážky. Německá vláda uvedla, že chce sice podpořit digitální transformaci své ekonomiky, ale zároveň i řešit rizika, která z těchto technologií plynou.
"Chceme být v čele a dál posilovat pozici Německa jako předního technologického místa," prohlásil ministr financí Olaf Scholz. Dodal, že technologie blockchain by k tomu mohla přispět, protože je stavebním kamenem budoucího internetu. "Zároveň ale musíme chránit spotřebitele a státní suverenitu," řekl Scholz. Doplnil, že základním prvkem státní suverenity je vydávání měny a Německo tento úkol nepřenechá soukromým společnostem.
17. 09. 2019, 09:58 - Švédský nábytkový řetězec Ikea přestal ve své provozovně na jihu Nizozemí přijímat hotovostní platby. Podle holandského tisku De Telegraaf jde o zkušební provoz, který, pokud se osvědčí, bude rozšířen i do dalších obchodů Ikea v zemi. Řetězec uvedl, že většina jeho zákazníků již za zboží platí kartou. Bezhotovostní platby Ikee přináší několik výhod. Je to bezpečnější a podle nedávného průzkumu firmy také levnější.
12. 09. 2019, 16:00 - Umělá inteligence je podle premiéra Andreje Babiše (ANO) pro Česko velkou výzvou, protože pro ni má potenciál. Vidí v ní budoucnost českého hospodářství i průmyslu. Premiér to dnes řekl v projevu na odborné konferenci v Akademii věd ČR. Připomněl, že Česko v současnosti usiluje o to, aby získalo jedno ze čtyř špičkových evropských center umělé inteligence. "Máme i podporu ostatních zemí visegrádské čtyřky (V4 - ČR, Slovensko, Polsko, Maďarsko)," řekl poté ČTK a ČRo. Jejich premiéři a také západobalkánských zemí dnes jednají na summitu na Pražském hradě.
K favoritům pro vznik Evropského centra excelence pro umělou inteligenci patří vedle ČR i Německo, Francie a jedna ze skandinávských zemí, zřejmě Finsko nebo Švédsko. Podle Babiše je ČR z regionu nejlepší. "Umělá inteligence je pro nás velká výzva. ČR má obrovský potenciál. Máme 500 vědců, kteří se touto problematikou zabývají. Tím, že máme nejnižší nezaměstnanost a velký problém najít lidi, tak roboti, Průmysl 4.0 a samozřejmě umělá inteligence jsou budoucností našeho hospodářství," řekl.
11. 09. 2019, 10:14 - Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat některé bezkontaktní platby kartami do 500 korun bez informace o důvodu zamítnutí. V takovém případě lze platbu provést vložením karty do terminálu a zadáním PIN. Upozornila na to dnes Česká národní banka. Důvodem je podle banky skutečnost, že některé platební terminály nemusí být na nová pravidla připraveny.
10. 09. 2019, 12:06 - Stále častější obětí ransomwarových útoků se dle lídra hybridních cloudových řešení ochrany dat Acronis stávají výrobní společnosti. Z posledních dvou letech uvádí příklady útoků ransomware na výrobních podniky jako je belgický výrobce leteckých komponent ASCO, automobilky Nissan a Renault, tchaj-wanský výrobce polovodičů TSMC nebo norský výrobce hliníku Norsk Hydro. Tyto podniky stály tyto kybernetické útoky miliony dolarů. Podle aktuální studie společnosti Ponemon jsou totiž průměrné náklady na stojící výrobní linku 22 000 dolarů každou hodinu.
09. 09. 2019, 21:08 - Miroslav Lukeš, který stál téměř 8 let v čele společnosti MasterCard pro Česko a Slovensko, míří do newyorské centrály. Z pozice Senior Vice Presidenta bude mít na starost globální vývoj debetních produktů se zaměřením na digitalizaci. Pod jeho vedením MasterCard v Česku silně rostl a v počtu karet překonal svého největšího konkurenta, společnost Visu.

Podle poslední aktuální statistiky Sdružení pro bankovní karty ke konci roku 2018 přesáhl počet vydaných karet s logem MasterCard 7,2 milionu, zatímco Visa měla jen 4,4 milionu.
07. 09. 2019, 00:06 - Průzkum Grafton: generace Y a Z jsou loajálnější, než se tvrdí.
Zástupci mladších generací jsou loajálnější, než se obecně soudí. U jednoho zaměstnavatele chtějí obvykle pracovat déle než 3 roky. Zatímco pro mileniály je při zvažování pracovní nabídky nejdůležitější výše mzdy, pro jejich mladší kolegy je to čas, který jim vedle práce zbyde pro jejich soukromé aktivity. Vyplývá to z průzkumu personální agentury Grafton Recruitment, jehož cílem je zmapovat pracovní návyky, preferované způsoby hledání práce, oblasti motivace a oblíbené volnočasové aktivity generací Y a Z, které již brzy budou tvořit nejsilnější skupinu na trhu práce.

Obě generace se shodují na tom, že optimální délka působení u jednoho zaměstnavatele je 3 až 6 let, což odporuje obecnému názoru, že mladší lidé mění práci častěji. Jen 15 % respondentů z generace Z a 10,3 % z generace mileniálů (Y) považuje za optimální strávit v jedné práci méně než 3 roky.

O zástupcích generace Z se často mluví jako o lidech, kteří nechtějí být nikde „uvázaní“. Z průzkumu však vyplývá, že přes 70 % respondentů z této generace by spíš než nejistotu působení na volné noze raději volilo zaměstnanecký poměr. Pro generaci Y, která má z větší části již nějaké závazky, například hypotéku, je nejistota volné nohy lákavá ještě méně.
06. 09. 2019, 13:34 - V Brně vzniká centrum pro ženy, kde se naučí základy programování. Vzdělávací komunitní centrum, v němž budou kurzy informačních technologií pro ženy a mládež, vzniká v prostorách areálu CTP Ponávka v Brně. Za vznikem centra je nezisková organizace Czechitas. Chce otevřít tento obor více ženám, které jsou často názoru, že IT není obor pro ženy. "Přitom i velké IT firmy toto chtějí změnit a mají o ženy jako zaměstnance zájem, protože k úkolům přistupují jinak a s mužskými zaměstnanci se dobře doplňují," uvedla pro ČTK za Czechitas Barbora Kadlčková.

Czechitas pořádají jednorázové i dlouhodobé kurzy pro ženy programování v jazycích Python nebo Java, kurzy grafického designu, tvorby webu i digitálního marketingu. Ceny se pohybují od 500 korun za jednotlivý kurz po 3500 korun za 12 lekcí. Pro děti jsou určené kroužky programování, Czechitas pořádáí i rekvalifikační kurzy.

Centrum Czechitas se pro veřejnost otevře v posledním týdnu v září.
03. 09. 2019, 19:26 - Nová digitální měna Facebooku by podle člena Výkonné rady ECB Yvese Mersche mohla omezit kontrolu Evropské centrální banky (ECB) nad eurem, ovlivnit fungování měnové politiky a podkopat mezinárodní roli jednotné evropské měny. Plán na vytvoření digitální měny s názvem libra představila americká internetová společnost Facebook letos v červenci. Nová měna by měla začít fungovat příští rok.

Už v srpnu agentura Reuters s odvoláním na zdroje seznámené se situací uvedla, že se plán Facebooku na vytvoření nové digitální měny rozhodly prozkoumat antimonopolní úřady Evropské unie (EU), přičemž se chystají zaměřit především na způsob nakládání s údaji o spotřebitelích, kteří budou novou měnu používat. Podle Mersche novou digitální měnu hodlají zavést "úplně stejní lidé, kteří museli před zákonodárci v USA a v EU vysvětlovat ohrožení naší demokracie plynoucí z jejich nakládání s osobními údaji".

Libra má být obdobně jako bitcoin založena na technologii blockchain. Jde o druh decentralizované databáze, která uchovává neustále se rozšiřující počet záznamů, jež jsou chráněny proti neoprávněnému zásahu. Facebook v červnu ujišťoval, že k údajům o transakcích s novou měnou nebude mít přístup.
02. 09. 2019, 14:19 - Smíchovská střední průmyslová škola dnes otevřela laboratoř internetu věcí

Laboratoř vznikla díky dotaci od magistrátu, který školu zřizuje a v minulosti jí přispěl například na vybudování pracoviště kyberbezpečnosti, kde zkušebně funguje připravovaný nový učební obor pro střední školy zaměřený na kybernetické hrozby. Škola má i další podobné laboratoře, mj. virtuální reality. Partnerem projektu IoT je Centrum města budoucnosti Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky při ČVUT.

Na Smíchovské SPŠ se vyučují moderní obory z oblasti informačních technologií, jako jsou virtuální a rozšířená realita, internet věcí či robotika. Škola pro letošní školní rok obdržela 564 přihlášek, což je téměř čtyřnásobek nabízené kapacity.

Otevření se zúčastnili ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO) a pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti), který zároveň se studenty jednoho z letošních prvních ročníků zahájil výuku a popřál jim štěstí při studiu.
31. 08. 2019, 22:57 - Digitalizace je pro podniky prioritou, chybí jim ale talenty s patřičnými znalostmi.
Podle ředitelů nákupu (CPO, Chief Procurement Officer) dojde letos ve firmách k dalšímu zrychlování digitalizace nákupních procesů. Cílem je snaha posunout obor od administrativy směrem ke strategické obchodní roli. Vyplývá to z výsledků nového globálního průzkumu provedeného Mannheimskou univerzitou ve spolupráci se společností SAP Ariba.
Studie mimo jiné poukazuje i na nedostatky brzdící proces digitalizace. Těmi jsou podle průzkumu rozpočtová omezení, dostupnost analytických dat a nedostatek talentů s potřebným know-how, zejména s analytickými a datovými znalostmi. Ředitelé nákupu navzdory tomu chápou naléhavost i význam digitalizace a plánují její zavádění, uvedla dále společnost SAP Ariba.
30. 08. 2019, 22:31 - Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo Mapu umělé inteligence v ČR. Interaktivní webová mapová aplikace znázorňuje subjekty ze soukromého sektoru i akademické sféry a další instituce, které se v České republice zabývají aktivitami souvisejícími s umělou inteligencí.

Mapová vrstva umělé inteligence vznikla ve spolupráci Ministerstva průmyslu a obchodu, agentury CzechInvest, Platformy AI Svazu průmyslu a dopravy ČR a iniciativou AICZECHIA. Průběžná aktualizace mapy bude zajištěna na základě informací získaných právě přímo od zástupců soukromého sektoru a akademické sféry.

Mapová aplikace je kontinuálně vyvíjena agenturou CzechInvest jako otevřený software (open source). Agentura CzechInvest takto prezentuje data nejrůznějšího charakteru souvisejícího s českým investičním a podnikatelským prostředím – od dopravní infrastruktury (silniční, železniční síť, letiště, přístavy) a podnikatelské nemovitosti či brownfieldy nalézající se na území České republiky, přes umístění firem nejrůznějšího sektorového zaměření, výzkumně-vývojových a vzdělávacích subjektů, start-upové infrastruktury, až po informace o udělených investičních pobídkách a socioekonomická data jednotlivých regionů.
29. 08. 2019, 00:07 - Nové průzkumy v Evropě odhalily změny trendů v tom, kdo obvykle vlastní, nakupuje a používá spotřební elektroniku a elektronické pomůcky v moderní chytré domácnosti. Více než polovina žen (55 %) napříč Evropou totiž uvádí, že ve svých rodinách „přebírá velení“ nad technikou.

Společnost D-Link se dotazovala více než 8 000 lidí ve Velké Británii, Francii, Itálii, Německu a Španělsku a zjistila, že více než 480 000 000 Evropanů (65 %) dnes vlastní nebo plánuje, že zakoupí do své domácnosti reproduktor s hlasovým asistentem. Z toho počtu vlastní takové zařízení nebo ho chce v blízké budoucnosti koupit více než 61 % evropských žen.

Studie společnosti D-Link také zjistila, že v průměru asi polovina žen v celé Evropě (55 %) je ve svých rodinách tou osobou, která koupí a bude tyto chytré pomůcky používat nejvíce. Mezi největší příznivce techniky patří ženy v Itálii, jelikož více než 62 % z nich uvádí, že moderní technologie nakupují a používají ze všech členů domácnosti nejvíce. Za nimi následují ženy v Německu a Španělsku (59 %), Francii (54 %) a ve Velké Británii (37 %).

Při zkoumání nejběžnějších způsobů použití chytrých reproduktorů s hlasovým ovládáním se ukázalo, že většina Evropanů (71 %) využívá tato zařízení hlavně k poslechu hudby, rádia nebo podcastů. Poté následují informace o počasí (57 %), funkce budíku nebo časovače (52 %), zjišťování nejnovějších zpráv a aktuálních událostí (52 %) a pokládání vtipných dotazů (41 %).

Výzkum dále zjistil, že více než dva z pěti lidí v celé Evropě (42 %) používají reproduktor s hlasovým asistentem ve spolupráci s dalšími chytrými domácími zařízeními, jako jsou chytré zásuvky, routery, domácí bezpečnostní kamery a různé senzory.
28. 08. 2019, 10:01 - Společnost Visa představila novou sadu svého senzorického brandingu Transakce platební kartou Visa nově doprovodí zvuk, animace a hmatový vjem. Podle společnosti ve světě ovládaném hlasovými příkazy a stále zaplněnějším síťovými zařízeními a bezobslužnými obchody nabízejí nástroje senzorického brandingu nový způsob, jak vylepšit zákaznickou zkušenost. Senzorický branding zahrnuje vlastní animaci, zvuk a vibrační prvek pro hmatový vjem. Visa se rozhodla pro optimistický a energický zvuk, který doplňují animace a vibrace pro hmatový vjem.
26. 08. 2019, 22:57 - Aktuálně v českém IT působí 10 % rusky hovořících expertů. V tiskové zprávě to dnes uvedla společnost Acamar. Podle ředitele společnosti Ilji Pavlova by situaci pomohlo zlepšit prohloubení vazby studijních oborů na praxi a další zintenzivnění spolupráce škol s firmami. Střet akademické sféry a reálného profesního života je podle něj diskutovaným problémem již několik desítek let, přičemž zmírnit se dle jeho názoru dá například povinnými stážemi během studií.
23. 08. 2019, 11:37 - Tým CTU-CRAS z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze zvítězil mezi nesponzorovanými týmy v soutěži DARPA Subterranean Challenge Tunnel Circuit a obsadil celkově 3. místo mezi 11 týmy Ve dnech 15. až 22. srpna proběhla v americkém Pittsburghu soutěž DARPA Subterranean Challenge Tunnel Circuit. Tým CTU-CRAS vědců a studentů z katedry kybernetiky a z katedry počítačů Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze v ní demonstroval multirobotický systém pro prohledávání oblastí postižených katastrofou. Tým CTU-CRAS obsadil první pozici v kategorii týmů, které nebyly financovány z projektu Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), a v celkovém pořadí dosáhl třetího místa.
Cílem DARPA Subterranean Challenge je otestovat systémy autonomních spolupracujících robotů, kteří bez lidské asistence dokáží prozkoumat podzemní prostory. Srpnový test byl zaměřen na schopnost robotů najít známky přítomnosti zavalených horníků v dolech postižených přírodní katastrofou nebo průmyslovou havárií. Podporu této technologie si dala za cíl americká Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty (DARPA), která disponuje ročním rozpočtem 3,5 miliard dolarů a která v minulosti podobnou soutěží iniciovala rozvoj autonomních automobilů a dalších pokročilých technologií
22. 08. 2019, 15:41 - Mezinárodní konzultační společnost Adastra se stala partnerem americké společnosti ThoughtSpot pro region CEE. Díky Adastře se tak nejen na český trh dostal rychlý a snadno ovladatelný reportingový nástroj s prvky umělé inteligence, který mohou plně využívat i lidé bez znalosti IT. Propojení přirozeného vyhledávání v datech doplněné umělou inteligencí přináší firmám nové možnosti a radikálně mění jejich fungování.
ThoughtSpot je nástroj nové generace, který vytváří reporty v reálném čase. Čím více dat firmy v dnešní době mají, tím méně informací z nich kvůli přetíženosti svých analytiků dovedou dostat. Jednoduché použití ThoughtSpotu je tak ideálním řešením pro laiky i datové analytiky, kterým nabízí usnadnění práce.
„Společnosti potřebují analyzovat stále větší objemy dat, chybí jim však kvalifikovaní analytici. Protože ThoughtSpot dokáže ovládat i člověk bez technického vzdělání, mohou nyní společnosti vytvářet datové analýzy a pružně reagovat v byznysu i bez čekání na přetížené IT oddělení,“ říká Michal Kratochvíl, ředitel divize Banking a Automotive Adastra ČR.
11. 07. 2019, 08:42 - Celosvětové výdaje na IT by podle nejnovějšího odhadu analytiků společnosti Gartner měly v letošním roce dosáhnout 3,74 bilionu dolarů, což představuje nárůst 0,6 % oproti roku 2018 – jde tak o mírné snížení očekávaného růstu oproti odhadu 1,1 % z předchozího čtvrtletí. V Česku odhadované výdaje v dolarovém vyjádření poklesnou, v korunách mírně porostou o 1,3 % na 219,4 miliardy Kč.